– Jeg kjørte tre løp i helga og fikk en åttende, en femte og en trettendeplass. Det er jeg godt fornøyd med, sier Nilsen til VOL.

Nilsen konkurrerer i disiplinen Roadracing, der han kjører i klassen superbike. Roadracing er en motorsport der førere av motorsykler konkurrerer i hastighetsløp på en asfaltbane. Sporten kjennetegnes av høye hastigheter og krappe svinger. Helgens NM-runde fant sted på Rudskogen i Rakkestad i Østfold, som for øvrig er en av bare tre Roadracing-baner i Norge.

–  Det var 24 personer påmeldt i min klasse og rundt 280 totalt i hele konkurransen, sier han.

Få baner

Om to uker er det en ny NM-runde i Våler, og deretter blir det løp ved Storforshei på Mo, som Nilsen regner som sin hjemmebane siden det er smått med Roadracing-baner i nærheten av Vesterålen.

–  Det er den eneste banen i Nord-Norge og den nærmeste for meg. Jeg håper å gjøre det bra. Målet er pallplass, sier Nilsen, som vanligvis kjører 11-12 løp gjennom en sesong, fordelt på fem NM-runder.

Nilsen har gode minner fra banen på Mo, der han oppnådde en solid tredjeplass under NM-runden der i fjor sommer.

Robin Nilsen fra Sortland, her fra da han tok en tredjeplass i NM under Roadracing i fjor, på Mo. Foto: Privat

Kostbar idrett

Med femteplass som besteplassering i helgen, befestet Nilsen sin posisjon som en av landets fremste innen sin klasse i Roadracing. Han havnet knappe femten sekunder bak vinneren da han tok femteplass, men understreker at seiersmarginen ikke var veldig stor. Likevel er det nettopp det å ta det siste skrittet som er ekstra utfordrende.

– Det er en kostbar idrett. Syklene koster fra 100.000 og oppover, i tillegg koster reisinga. Man trenger også et godt apparat rundt seg. Hvor langt jeg klarer å komme, vil nok falle på hvor stort budsjett jeg har til rådighet og hvor mye penger jeg klarer å samle inn. Jeg har en del sponsormidler per i dag, men har behov for mer. Selv om jeg ikke er så langt bak eliten, er det ekstra krevende å komme helt opp i toppen. Å ta det siste skrittet er særlig krevende, forteller han.

Lite støtteapparat

Med seg til Rudskogen hadde Nilsen en kamerat som egentlig skulle delta selv, men som ble skaddet og i stedet fungerte som støtteapparat og tekniker.

– Han var til stor hjelp, men det er generelt vanskelig å hevde seg mot andre løpere som stiller med egne team, sier han.

Blir ikke redd

Å drive med Roadracing innebærer store hastigheter. I helgen, for eksempel, hadde Nilsen en topphastighet på rundt 280 km/t. På spørsmål om han noen gang blir redd når han kjører så fort, svarer han:

– Jeg vil ikke si at jeg er redd, men det er enkelte steder på banen hvor jeg ikke har lyst å velte, slår Robin Andre Nilsen fast.