– Mange kunder har ventet lenge på disse prisene, og det samme har vi. Det er dermed en stor glede å kunne presentere prisene i dag. Vi har kjørt en så åpen prosess som mulig siden vi først åpnet interessentlisten 13. juni i fjor, og har stort sett sendt ut et nyhetsbrev i måneden. Det har vi fått mange positive tilbakemeldinger på, men vi må innrømme at venting på pris har vært litt utfordrende, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Motor Norway i en pressemelding.

Her til lands blir Kona Electric kun tilgjengelig med den største batteripakken på 64 kWh, som skal gi en rekkevidde på 48 mil i den virkelighetsnære WLTP-syklusen.

Han forteller at de hadde mottatt 3132 bestillinger 72 timer etter at den norske prisen var klar i begynnelsen av juni.

– Pågangen er enorm, og vi er svært fornøyde med salget så langt, sier Stenbo.

I en begrenset periode fram til 17. juni er det bare kunder som har meldt forhåndsinteresse og fått et kønummer som kan bestille bil. Ordinært salg starter mandag 2. juli 2018 klokken 08.00.

Importøren sier de kun vil levere bilen med den mest omfangsrike utstyrspakken, kalt Teknikk. Bakgrunnen er at så å si alle kundene ønsket biler med alt utstyr.

Det eneste man trenger å bestemme seg for, er om man i tillegg ønsker skinninteriør med ventilerte seter eller kombinasjonen skinninteriør med ventilerte seter og soltak.

STENGTE: Interesselisten til Kona Electric ble stengt tidligere i år, importøren sier de gjorde det for å kunne ivareta de kundene de allerede hadde. Så fort de er tatt vare på, åpnes den igjen. Foto: produsenten

Noen konkurrenter

Startprisen på Kona Electric er 325.900, de to tilleggene koster henholdsvis 10.000 og 20.000 kroner ekstra.

Dermed blir bilen noen tusen dyrere enn en Volkswagen e-Golf uten ekstrautstyr, som har en rekkevidde på 30 mil i den teoretiske NEDC-syklusen. Den eneste tilgjengelige elbilen i samme størrelse med samme rekkevidde som Kona er Opel Ampera-e. Den starter på 350.000, men der er ventelisten lang. Per i dag er det ikke mulig å bestille Ampera-e.

– Inntil videre skrives det ikke nye kontrakter på Ampera-e. Vi leverer biler fortløpende til kunder som har bestilt. De som får bil nå, har nok i hovedsak ventet i overkant av 14 måneder. Vi er à jour med leveringene i løpet av neste år, sa Stein Pettersen, PR-sjef i Opel Norge, i april.

Den nye Nissan Leaf, årets mest solgte bil så langt, starter på 246.000 kroner, den mest velutstyrte koster 295.000 kroner, og har en WLTP-rekkevidde på 27 mil.