Da VOL tok kontakt med Pedersen, var det egentlig for å skrive en helt annen sak enn denne. Hva den opprinnelige intensjonen var, blir avslørt om litt. Ifølge Pedersen selv, har det siste året vært svært begivenhetsrikt. Vi lar han selv berette:

– Det siste året har jeg gått på Oslo Fotokunstskole, i tillegg til at jeg startet opp Norges eneste motemagasin for herrer. Ideen til å starte magasinet fikk jeg snodig nok da jeg var i ferd med å reise til Filippinene. Ideen kom plutselig idet jeg skulle dra. Jeg droppet reisen og satte meg i stedet ned for å skrive. Jeg skreiv i fire dager og laget konsept, forretnings- og publiseringsplan, strategi og innhold, sier han.

Magasinet Pål tar for seg herremote, med Storm ved spakene. Skjermdump av palmagazine

Oppkalt etter pappa

Magasinet, som er digitalt, har fått navnet Pål, oppkalt etter en nær slektning.

– Jeg har kalt det opp etter fattern. Pål er et magasin som skal hjelpe den norske mannen å kle seg, og pappa representerer på mange måter den norske mannen. Mange menn har ingen steder å få klesråd, enten det er til 17.mai, andre festlige anledninger, eller hverdagan for den saks skyld. I Pål finner man slike ting, sier han.

Storm Pedersen er ikke tvil om at det er marked for å lage et motemagasin i Norge, noe han har fått tilbakemelding på fra flere hold. Foto: Nico Iliev

Gjør det meste selv

I utgangspunktet gjør Pedersen foreløpig alt selv i forbindelse med magasinet, men han har noen svært gode bidragsytere som hjelper til.

– Jeg har et management og en agent, som gjør sitt utad, samt en av Norges beste trenere, Blake Schaefering, som blant annet trener Cecilia Brækhus og kampsportutøveren Emil Meek. Han tar for seg alt som har med trening å gjøre. Ellers er jeg i kontakt med andre potensielle bidragsytere som forhåpentligvis blir med på laget etter hvert. Jeg tar et skritt om gangen og lar veien bli litt til mens jeg går. Men jeg har et bunnsolid fundament allerede, sier han.

Bransjekunnskap

Enkelte lurer kanskje på hvilke forutsetninger Bøfjerdingen har for å starte opp et magasin. Selv understreker han at han har 15 år med bransjeerfaring fra moteverden.

– Etter å ha jobbet som stylist og Art director i femten år, kjenner jeg alle ledd av den bransjen og har et godt grep om faget. Jeg har hatt hatt ansvar for større moteprosjekter og kampanjer, både nasjonalt og internasjonalt. En periode var jeg også moteredaktør for magasinene Nick og Mann. Kompetansen jeg har opparbeidet meg er unik for å lede et slikt magasin, sier han.

Ikke lønnsomt med papir

At Pål ble et digitalt produkt, har en helt naturlig forklaring.

– Etter at Mann la ned i 2011, har det ikke vært noe lignende printmagasin for menn i Norge. Lesertallene på papir har gått kraftig ned og nesten ingen kjøper det lenger. Det er derfor ikke liv laga å satse på papirmagasiner. I tillegg er det et annet vesentlig poeng, nemlig at nyhetsverdien i vår digitale hverdag gjør at nyheter må komme når ting faktisk skjer. Dersom man ligger tre måneder i forkant, noe som er vanlig på papir, er det gammelt nytt når det kommer i butikkhyllene, forklarer han.

Storm Pedersen legger ikke skjul på at det er tøft å drive et magasin der man gjør det aller meste selv, og at man derfor lett kan slite seg ut dersom man ikke passer på. Foto: Nico Iliev

– Vært stort savn

Vesterålingen er ikke tvil om at det er marked for et magasin som Pål.

Det har helt åpenbart vært et stort savn i både i bransjen og fra hverdagsmannen, som vi henvender oss til. Mange har ikke hatt noe sted å oppsøke når det gjelder råd og tips om mote og livsstil for menn. Heller ikke for annonsører. Derfor finnes behovet definitivt, sier han.

Han forteller videre at arbeidsmengden med å lage magasinet, er stor, men at det er noe han trives med.

– Jobbmengden er stor siden jeg gjør alt selv, inkludert styling, skriving, fotografi og selve driftingen. Det er enkelt å slite seg selv ut dersom man ikke passer på, sier han.

Intervjuet David Beckham

Stilbevisste menn som leser Pål, har mye å glede seg over i tiden som kommer. I tillegg til mye motestoff, blir det også intervju med celebriteter av internasjonalt format.

– Vi startet hele magasinet med et eksklusivt intervju med David Beckham. Jeg har en avtale med en meget kjent filmstjerne i Bordeaux om to uker, og i august slippes et annet intervju med nok en superstjerne, som jeg allerede har møtt i London. Pål  har fått en knallstart og har mye spennende på gang, sier han hemmelighetsfullt.

I magasinet Pål, kan hverdagsmannen lese om og få tips om hvordan man skal kle seg til både hverdag og fest. Selv vet Pedersen å kle seg til de fleste anledninger. Foto: Storm Pedersen

Deltar på fotoutstilling

Som nyutdannet fotograf har Pedersen enda en viktig ferdighet på plass for å drive et motemagasin. Nylig ble også et av bildene hans plukket ut til å være en del av festivalutstillingen til musikkfestivalen Piknik i Parken i sommer.

– Det er ikke tvil om at utdannelsen har fått en klar relevans nå i forhold til magasinet mitt og mine egne sosial mediekanaler. Ett av bildene mine, sammen med syv bilder fra syv andre fotografer, har blitt plukket ut til å være med i en kunstutstilling på festivalen. Det er svært hyggelig, da det jo er en kunstrettet utdanning jeg har tatt, sier han.

Og det er nettopp det nyhetspoenget som var VOLs hensikt med å intervjue Pedersen.

– Det er faktisk et selvportrett, som skal stilles ut, men det er ikke en selfie, poengterer han.

Alt foregår i leiligheten

Som magasingründer, fotograf og stylist, skulle man kanskje tro at 38-åringen disponerer et stort kontor der han kan utfolde seg kreativt, men slik er det ikke.

– Alt blir gjort i leiligheten min. Der har jeg alt fotoutstyret og kontoret, slik at jeg kan produsere og jobbe effektivt, noe jeg er avhengig av. Jeg bor trangt og lite, men det er noe som heter at man lever der man jobber og jobber der man lever, sier han.

Storm Pedersen har drevet med mye forskjellig i sitt 38-årige liv. Han råder de som vil satse på noe de brenner for, om å gi faen og ikke bry seg hva andre mener. Foto: Storm Pedersen

– Styrke å være seg selv

Med så mye skapertrang, men også ståpå-vilje som Pedersen tydeligvis har, er det fristende å spørre om han har noen råd, enten til vesterålinger eller andre, som ønsker å kaste seg ut i det og satse på kreative sysler, svarer han:

– Det viktigste er å finne ut hva du vil og ønsker å gjøre. Når du har gjort det, kommer det viktigste: Gi faen. Jeg har ikke tro på massene. Jeg har tro på individet. Mange hevder at flertallet har rett, men flertallet har ikke rett. Det blir aldri utvikling dersom man skal gjøre som alle andre. Det unike og rare blir som oftest skapt av enkeltindivider. Å være seg selv er en kjempestyrke. Dersom du gir faen og ikke bryr deg om hva andre mener, så har du vunnet, slår Storm Pedersen fast.