Høyres Roar Wessel Olsen mener piratvirksomhet er galt, men ser også positive sider med kjøringen som kommer fra "Sjåfør Vesterålen". Foto: Arkivfoto

For blant de som står som medlemmer av «Sjåfør Vesterålen» finner vi blant journalister, privat næringsdrivende, offentlig ansatte også lokale og nasjonale politikere. Nordlund på sin side sier han har vært medlem siden 2011.

– Jeg skal være så ærlig å si at jeg har brukt tilbudet tidligere, men ikke de siste tre-fire åra i alle fall. Da jeg brukte det var det vi betalte for å dekke utgifter. I dag er det jo noe helt annet og langt mer utbredt.

Han forteller at han i dag bruker medlemskapet mer til å se hva som «beveger seg».

– Det er for så vidt interessant å se hva som rører seg og hvordan de yngre tenker rundt det. Før var det i hovedsak i helgene man så trykket på kjøringen var, mens det i dag er på daglig basis kjøringen gjennomføres.

– Har eksplodert

Da vi siterer Atle Hagtun i Norges Taxiforbund på at han og drosjenæringa anser slik kjøring i hovedsak som piratvirksomhet, svarer han.

– Da jeg ble medlem var det et veldig begrenset antall medlemmer. Du kjente dem som var der, mens i dag har tilbudet eksplodert og du har folk som aktivt kjører for betaling. Det er ulovlig og det er jo slik i Norge at du må ha løyve for å drive med persontransport. Jeg er ikke overbegeistret for utbredelsen av slike sider som «Sjåfør Vesterålen», men her er det flere avveininger som må tas. Delingsøkonomi er på full fart inn også i Norge og her går utviklingen raskere enn det lovverket klarer å henge med på.

– En trussel

Nordlund ser at det i ytterste konsekvens kan gå på bekostning av drosjetilbudet. Nordlund sier han i dag bruker drosje ukentlig og ikke har dårlig samvittighet.

– For meg er det viktig å ha gode drosjetjenester i hele landet. De gjør en viktig jobb i det daglige, for eksempel med helsetransport. Derfor må vi se på hva vi kan gjøre for å finne en god balanse mellom delingsøkonomien og drosjenæringa.

Wessel Olsen: – For å følge med

Roar Wessel Olsen i Sortland Høyre er en annen politiker som er med i «Sjåfør Vesterålen». Han forklarer sitt medlemskap slik.

– Jeg er medlem av eks antall grupper. Ofte er jeg med for jeg er nysgjerrig på hva ting er. Jeg har imidlertid aldri benyttet meg av tilbudene som er på sida, sier høyrepolitikeren.

Han synes problemstillingen er interessant.

– Loven er jo tindrende klar og mye av det som foregår på den sida er piratvirksomhet. Samtidig tenker jeg at mye av grunnen til at slike tilbud dukker opp er en misnøye med det eksisterende tilbudet. En skal ikke ha vært mye ute en lørdagskveld på Sortland for å ha sett at det ikke er nok drosjer ute til å dekke etterspørselen. Det rettferdiggjør ikke å bruke pirat-alternativer, men det er en interessant problemstilling.

AP-Anette: - Melder meg ut nå

Vi kontaktet også Arbeiderpartiets stortingskandidat Anette Davidsen. Hun ble overrasket over at hun var med i en slik gruppe.

– For å være helt ærlig, så var jeg ikke klar over at jeg var med i denne gruppa. Jeg har ikke benyttet meg av den og jeg tenker at det beste uansett er å benytte seg av erfarne sjåfører, som taxinæringen i Vesterålen har mange av. Jeg har nå meldt meg ut og støtter kommentarene til Norges Taxiforbund, sier hun.