Jeg har tillatt meg å kritisere at kommunestyrerepresentanter i Øksnes vil bytte ut representantene i teknisk utvalg fordi utvalget har innvilga en dispensasjonssøknad. Kritikken har ikke falt i god jord hos Yngve Hansen, leder i Øksnes Ap, jfr. hans innlegg på VOL den 14. juni.

Hansen skal ha seg frabedt at jeg «blander meg inn». Først som «innleid jurist» og deretter som «politiker». Og det er ifølge Hansen «mildt sagt oppsiktsvekkende» at jeg ikke har forstått at det er «rekkefølgebestemmelsen» det er dispensert fra og ikke «planverket».

Som advokat har jeg på oppdrag fra Alpha Konsulent AS gjort ei vurdering av om vilkårene for å gi dispensasjon var oppfylt. Ved denne vurderinga må det foretas et såkalt rettsanvendelsesskjønn. Slike skjønn har jeg en smule erfaring med etter nærmere 38 års praksis som dommer og advokat.  Denne vurderinga ble gjort før teknisk utvalg behandla saka.

Som privatperson har jeg skrevet et innlegg med kritikk av at kommunestyrerepresentanter vil kaste teknisk utvalg bare fordi de samme representantene er misfornøyd med et vedtak utvalget har gjort. At Hansen ikke liker «innblanding» utenfra, forteller meg at han er full av ømme tær. De tærne forbeholder jeg meg retten til å tråkke på også i framtida.

Kommunen er gitt myndighet etter plan- og bygningsloven til å innvilge dispensasjon fra bestemmelser fastsatt i eller i medhold av plan- og bygningsloven. Det betyr at det både kan dispenseres fra selve loven og fra planer som er vedtatt med heimel i loven, herunder reguleringsplaner. En rekkefølgebestemmelse er en del av reguleringsplanen som det følgelig også kan dispenseres fra. Det er derfor skivebom når Ap-lederen i Øksnes lever i den tro at det å dispensere fra «planverket» er noe heilt anna enn å dispensere fra en reguleringsplan.

Når kommunestyret har delegert myndighet til å behandle dispensasjonssøknader til teknisk utvalg, innebærer det at utvalget også kan dispensere fra vedtak som kommunestyret sjøl har gjort. Det er mitt inntrykk at mange politikere i Øksnes ikke har forstått dette, men har trodd at kommunestyrets egne vedtak var unndratt dispensasjonsadgang. Og at teknisk utvalg ved å innvilge søknaden dermed har «trossa» kommunestyret.

Når Stortinget har gitt kommunen myndighet til å gi dispensasjon, er det forutsetninga at det er kommunestyret eller det utvalg kommunestyret måtte ha delegert sin myndighet til, som skal vurdere og avgjøre om vilkårene for dispensasjon er oppfylt. Det er å utøve et rettsanvendelsesskjønn.

Det har aldri vært meininga at denne oppgaven i stedet skal overlates til behandling på et partimøte som skal binde representantene i teknisk utvalg til å stemme i ei bestemt retning. Den som søker dispensasjon skal ikke være prisgitt ei slik intern partibehandling.

Det er forvaltningsmyndighet som utøves av kommunen. Og forvaltningsmyndighet er noe ganske anna enn å praktisere demokratisk sentralisme i politiske partier.