Hurtigruten vil søke om anbud:

– Vi ønsker å bringe videre 125 år med kompetanse og erfaring inn i det nye anbudet

– Hurtigruten kommer til å by på anbudet for kystruten, og vi kommer til å by på hele anbudet, sa konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, på en pressekonferanse torsdag formiddag.
Nyheter

– Kystruta Bergen-Kirkenes er en av de tøffeste skipsrutene i verden. Det er en kompleks operasjon å drive det. Det er 34 havner som skal anløpe to ganger om dagen, så vi snakker om nesten 25 000 anløp i året. Vi reiser forbi utsatte områder med varierende værforhold, åpnet Skjeldam pressekonferansen med.

Delt i tre

Samferdselsdepartementet lyste i september ut anbudet for kystruten mellom Bergen og Kirkenes på anbud. Det stilles en rekke krav, blant annet krav til klima og miljø, der målet er å senke CO2-utslippene fra med 25 prosent.

Anbudet som ble lyst ut er delt i tre. Målet med det er økt konkurranse. I teorien kan det dermed bli tre forskjellige rederier som seiler ruta.


Hurtigrutens ruter kan deles mellom tre rederier

Fra 2021 kan Hurtigrutens elleve ruter mellom Bergen og Kirkenes bli delt mellom tre rederier. Samferdselsdepartementet ønsker med det å øke konkurransen.

 

Vil seile uansett

Nå har altså Hurtigruten bestemt seg for å søke om anbudet. Det har ikke vært en selvfølge at de skulle gjøre det.


Hurtigruten vurderer å droppe statens anbud

Hurtigruten AS vurderer å droppe statens anbud for ruten mellom Bergen og Kirkenes og heller seile langs kysten uten avtale med staten.


Alternativet hadde da vært å seile langs kysten uten avtale med staten. Om selskapet ikke vinner anbudet, vil fortsatt det bli en realitet, ifølge Skjeldam.

– Vi er med i anbudet for å vinne, men vi kommer uansett til å seile mer på norskekysten enn vi gjør i dag. Om vi ikke vinner, fortsetter vi med rene kommersielle seilinger, sa Skjeldam.

Om anbudet skulle vinnes av et annet rederi, vil ikke Hurtigruten ha lov til å ta med lokalpassasjerer, men de vil samtidig stå friere til selv bestemme hvor de skal seile.

Koster penger

Han vil ikke gå i detaljer på tilbudet.

– Det er fortsatt en konkurranse, sa Skjeldam.

Han fortalte videre at det koster mye penger å levere kravene i anbudet, noe som er årsaken til at de vurderte å droppe statens anbud.

– I dag tjener vi ikke penger på anbudet. Det er reiselivsvirksomheten vi har som kryssubsidierer tilbudet.