Onsdag fikk «Trollfjord» et ublidt møte med kaia da skipet skulle legge til kai i Risøyhamn på sørgående rute.

I løpet av torsdag ble skipet tømt for passasjerer og «Trollfjord» gikk deretter til Harstad for reparasjon.

– Repareres ved kai

– I ettertid viser det seg at skaden ikke er verre enn at den kan repareres mens båten ligger ved kai i Harstad. Den settes ikke inn i rute før skaden er reparert og skipet er godkjent av sjøfartsmyndighetene. Slik det er ser ut i dag, vil den gå i rute igjen fra Tromsø og sørover 9. april, sier Svein Lian i Hurtigruten ASA.

– Det er ikke gjort noen konklusjon når det gjelder årsaken til sammenstøtet, sier Lian.

– Store skader

Det som derimot er klart, er at det vil bli mer krevende å reparere kaia i Risøyhamn.

– Kaia har fått større skader enn det vi først trodde. Det ble vi klar over fredag. Det er mulig med fortsatt drift, men det er utfordrende, sier Hans Benjaminsen i Th. Benjaminsen AS, som driver skipsekpedisjonen i Risøyhamn.

– Kaia har fått strukturelle skader i bærende elementer, sier han, og har forventning om at selskapet får dekket reparasjonskostnadene.

– Vi har forsikring som dekker skader på kai, men om vi tar den i bruk eller dekker dette selv avgjøres av kostnaden, sier Lian.