Onsdag fikk «Trollfjord» et ublidt møte med kaia da skipet skulle legge til kai i Risøyhamn på sørgående rute.
«Trollfjord» traff kaia
I løpet av torsdag ble skipet tømt for passasjerer og «Trollfjord» gikk deretter til Harstad for reparasjon.
– Repareres ved kai
– I ettertid viser det seg at skaden ikke er verre enn at den kan repareres mens båten ligger ved kai i Harstad. Den settes ikke inn i rute før skaden er reparert og skipet er godkjent av sjøfartsmyndighetene. Slik det er ser ut i dag, vil den gå i rute igjen fra Tromsø og sørover 9. april, sier Svein Lian i Hurtigruten ASA.
– Det er ikke gjort noen konklusjon når det gjelder årsaken til sammenstøtet, sier Lian.
– Store skader
Det som derimot er klart, er at det vil bli mer krevende å reparere kaia i Risøyhamn.
Kjempeår for Th. Benjaminsen
– Kaia har fått større skader enn det vi først trodde. Det ble vi klar over fredag. Det er mulig med fortsatt drift, men det er utfordrende, sier Hans Benjaminsen i Th. Benjaminsen AS, som driver skipsekpedisjonen i Risøyhamn.
– Kaia har fått strukturelle skader i bærende elementer, sier han, og har forventning om at selskapet får dekket reparasjonskostnadene.
– Vi har forsikring som dekker skader på kai, men om vi tar den i bruk eller dekker dette selv avgjøres av kostnaden, sier Lian.