VOL har gjennom flere artikler påvist at det skjer større og mindre feil i helsesektoren også i vår region, og feilene forekommer på mange ulike vis, nivåer og geografiske steder. Det skjer feil på sykehus, sykehjem og legekontor.

I eksempler som VOL har skreve om i det siste, er det ikke kniven som svikter, men kommunikasjonen. Et nylig eksempel er den kvinnelige pasienten som måtte vente tre måneder på operasjon for ondartet brystkreft, fordi rekvisisjonen ikke kom igjennom datasystemet. Pasienten måtte til slutt ta skjeen i egen hånd. I et annet tilfelle ble en gammel dame sittende hjelpeløs alene på flyplassen, på vei fra det ene til det andre sykehuset.

Hva skjer så i ettertid av slike episoder. Hva har helsevesenet lært? Hva gjør de for å rette på feilene. Og hvordan arbeider helsevesenet for at feilene ikke skal skje igjen.

I følge kommunikasjonssjef Randi Angelsen ved Nordlandssykehuset HF finnes det en «overordnet samarbeidsavtale» mellom sykehuset og den enkelte kommune. Avtalen sier at partene skal sende melding om avvik til hverandre dersom slikt oppstår.

– Dette gjøres i dag, og vi har god oversikt over meldte hendelser. Om manglende kommunikasjon inngår i meldingen, behandles også dette. Vi har også flere møtearenaer der vi utveksler informasjon og videreutvikler samhandlingen mellom oss og kommunene;  erfaringsmøter med kommunens pleie- og omsorgstjeneste, fagdager med fastleger og dialogmøter med kommunens politiske og administrative ledelse, sier kommunikasjonssjef Randi Angelsen ved Nordlandssykehuset HF til Vesterålen Online.

Samarbeidsavtalen skal sikre at pasienter og brukere skal få et helhetlig tilbud om helse- og omsorgstjenester. Uavhengig av bostad skal befolkningen ha lik tilgjengelighet til tjenestene, heter det.

– Samarbeidsavtalen skal bidra til at det etableres gode samarbeidsrutiner på sentrale samhandlingsområder, og legge til rette for at en eventuell uenighet mellom kommunen og helseforetaket løses i dialog mellom partene uten at pasienter og brukere berøres, heter det i avtalen.

På tvers av kommunegrenser

Den slår blant annet fast at tjenestene skal være faglig gode, være samordnet og helhetlige, og ha en kontinuitet. Som pasient skal du oppleve at tjenestene blir utført på en god måte på tvers av kommunegrenser, forvaltningsnivå og helseforetak. Du har også rett til medbestemmelse, informasjon og medvirkning.

Avtalen mellom sykehuset og kommunene er bindende. Samarbeidet skal tuftes på en løsningsorientert tilnærming, samarbeid mellom helsepersonell og bruker eller pasient. Avgjørelser skal tas så nært pasienten som mulig.

Skal ha brukererfaring

Et viktig punk er blant annet at sykehus og kommunene skal innhente brukererfaring i arbeidet med å få bedre kvalitet i tjenestene.

Avtalen er basert på Helse- og omsorgstjenesteloven, som stiller minimumskrav til avtalen mellom sykehus og kommune, som retningslinjer for innleggelse på sykehus, utskrivingsklare pasienter, kunnskapsoverføring og informasjonsutveksling. Etter jordmortjenester, på en lang liste, kommer også samarbeid om IKT-løsninger lokalt. Listen omfatter også medisinsk følgetjeneste, ledsagertjeneste ved pasienttransport og under opphold i helseinstitusjon.

Erfaringene med helsesektoren framkommer blant annet i egne brukerundersøkelser, brukerutvalg, Eldrerådet og Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne for Hadsel sitt vedkommende.

Plikt til intern henvisning

For avtalen mellom Nordlandssykehuset HF og Hadsel kommune og andre, har helseforetaket en spesiell forpliktelse til å henvise pasienter internt.

– Spesialisthelsetjenesten kan ikke sende pasienten tilbake til fastlegen for at denne skal foreta ny henvisning til annen del av spesialisthelsetjenesten, heter det i avtalen mellom sykehuset og kommunen.

I egne tjenesteavtaler under samarbeidsavtalen går det fram mer detaljert hvem som skal gjøre hva innen; svangerskaps-, barsels- og fødselsomsorg, rus og psykiatri, diøgnopphold for øyeblikkelig hjelp, akuttmedisinske tjenester, sosial- psykososial og medisinsk habilitering og rehabilitering.