Både Sp, Venstre, SV og KrF ønsker en ny gjennomgang av kostnadene og grunnlaget knyttet til å legge ned Andøya flystasjon, og samle de norske overvåkningsflyene på Evenes.

Det har vært knyttet spenning til om Ap vil støtte en slik gjennomgang. Fredag sa Arbeiderpartiets Eirik Sivertsen til VOL at de vil fremme et eget forslag.

– Stor bevegelse

– Der har vært stor bevegelse fra Arbeiderpartiets side det siste halve året, så vi hadde håp om at vi skulle klare å komme til enighet før komitebehandling om ekstern gjennomgang, både av tallmaterialet og om der er kommet andre ting på bordet som gjør at man bør revurdere saken, sier Nordlund.

Sp, V, KrF og SV legger tirsdag fram et felles Dokument 8-forslag.

– Vi er de partiene som gjør det, så får vi se om det er flere som slutter seg til, men ettersom det er fredag i dag begynner det å bli i seineste laget, sier Nordlund.

– Vi får se om tallgrunnlaget står seg. Vi mener det bør gjøres ei vurdering eksternt. Vi mener også det bør gjøres ei vurdering på om der er andre forhold som har endret seg, da med henblikk på en endret sikkerhetspolitisk situasjon, sier han.

I valgkampen var Nordlund krystallklar på at Andøya flystasjon må bevares. Senterpartiet har siden tiden før valgkampen stilt spørsmål om lønnsomheten ved å flytte overvåkingsflyene fra Andøya til Evenes.

Uavhengig rapport

– Sp har ment hele veien at dette vedtaket ikke står seg, og har stilt spørsmål ved tallgrunnlaget. Derfor fikk man utarbeidet en uavhengig rapport av Samfunnsøkonomisk analyse, da den ble lagt fram viste det seg at det var store usikkerhetsmomenter knyttet til kostnadene ved å bygge opp Evenes flystasjon, sier Nordlund.  Rapporten som ble utarbeidet på oppdrag fra Senterpartiet viste at samlokalisering av en framskutt jagerflybase og de nye maritime overvåkingsflyene på Evenes, kunne sprekke med sju milliarder kroner.

– Den uavhengige rapporten fra Samfunnsøkonomisk analyse som vi fikk utarbeidet viste at der er store spørsmålstegn å stille med det som var lagt fram. Daværende forsvarsminister, Ine Eriksen Søreide avviste konklusjonen i denne rapporten, og definerte det som en politisk rapport. Det har Samfunnsøkonomisk analyse avvist, det er en uavhengig rapport, sier Nordlund.

Da Samfunnsøkonomisk analyse arbeidet med å gå inn og se på tallene bad de om et møte med Forsvarsdepartementet.

– De bad om et møte med departementet for å få innblikk i hvordan departementet hadde tenkt rundt tallmaterialet. Forespørselen om det møtet fikk man aldri svar på, før det var kommet helt i slutten av prosessen i august, sier han.

– Har et håp

– Det stilles store spørsmålstegn med hele beslutningsgrunnlaget. Og jeg mener vi i det minste skylder de som har løftet disse problemstillingene, både forsvarsfaglig og  privatpersoner i Bevar Andøya flystasjon, å gå gjennom tallmaterialet på en skikkelig måte, sier Willfred Nordlund (Sp).

– Og den skikkelige måten, har vi lite tro på vil skje med en intern gjennomgang i Forsvarsdepartementet. Vi har ikke tillitt til de tallene som er lagt fram av Forsvarsdepartementet, det viser det helhetlige bildet, sier han.

Nordlund viser til at det er kommet opp en rekke spørsmål.

– Det er de som er kommet opp og var kjent i forkant og de som har kommet opp i etterkant som gjør at Ap har flytta seg så langt som det de har i denne saken. Jeg har et håp om at de blir med hele veien. Så langt har de valgt å ikke være med, men jeg håper når vi kommer i komiteen og forhåpentligvis får ei høring, at de velger å bli med på forslaget. Det vil tiden vise, sier han.

Han tilføyer at det viktige at man får flertall.

Ville gavnet Forsvaret

– Det ene eller det andre får flertall, men det er ulikt primærstandpunkt, vi vil ha en uhildet gjennomgang. Og skal du få en uhildet gjennomgang nytter det ikke at departementet skal gjøre det selv. Basert på måten de tidligere har gått inn i dette på. Derfor har vi sagt vi mener det bør være eksternt, sier han.

– Også kan jeg si, hadde jeg vært forsvarsminister fra Høyre, så ville jeg uansett om det ble bedt en gjennomgang uten presisering av hvordan, bedt om å få fått en ekstern gjennomgang for å få ro om saken. Og for å oppfylle løftet om at det skulle være mer åpenhet rundt Forsvarets investeringer, sier han.

Nordlund peker på at Ine Eriksen Søreide da hun tiltrådte som forsvarsminister lovte mer åpenhet, og han forutsetter at dette ikke bare var sukker i en festtale, men noe også nåværende forsvarsminister Frank Bakke-Jensen vil etterstrebe seg.

– Å få en ekstern gjennomgang, for å få ro rundt saken, hadde gavnet Forsvaret betraktelig og det hadde også gavnet tillitten til forvaltninga, sier Nordlund.

Strategiske årsaker

Sp mener der bør være en todelt baseløsing, og at de nye norske maritime overvåkningsflyene har de beste operative forutsetningene i Andøy.

– Uavhengig mener vi at der bør være ei delt løsning uansett, det ligger strategiske årsaker til grunn, ikke bare kostnader. Når usikkerheten er så stor rundt kostnader som det som har kommet fram, er det en langt enklere sak enn før å drive videre på Andøya flystasjon.

– Og så travelt har vi det ikke, det tar år før de nye maritime overvåkningsflyene P8 kommer, at der er tid til å gjøre en ny gjennomgang i vinter og så ta endelig beslutning enten i revidert eller i neste statsbudsjett, sier han.