Det skal bygges ny adkomstvei til Vornes og Sandvikbakken i Øksnes. Til tross for at det tidligere har vært konkludert med som lite hensiktsmessig, ba Hovedutvalg teknisk i april om at administrasjonen også vurderte muligheten for å utbedre den eksisterende veien, i stedet for å lage ny trasé langs sjøen via Torstein Reinholdtsens vei.

Halvar Rasmussens vei, som i dag er eneste adkomstvei til det tettbygde område utenfor Myre sentrum, er fem meter bred, har ingen fortau og er ikke rustet for den trafikkbelastningen den har i dag. Det er også bebyggelse tett på veien.

Inngripende

Administrasjonen har nå sett nærmere på mulighetene for utvidelse av dagens vei, etter bestilling fra politikerne. Alternativene som er sett på vil resultere i en veibredde på totalt 10,5 meter. Skal denne veiløsningen gjennomføres vil det ifølge dem gå ut over flere beboere langs veien, som vil miste parkeringsplasser og uteplasser.

– Fortauene og grøftene vil komme i kontakt med noen bygg og verandaer, noe som gir eierne store belastninger, som forringelse av eiendom. Samtidig som at kommunen må kjøpe ut mer arealer fra flere enn ved den andre løsningen, skriver rådmannen i saksfremlegget til neste ukes møte i Hovedutvalg teknisk.

– Den andre omleggingen er mer i tråd med gjeldende plan, men vil være mindre inngripende på eiendommene den kommer nær, med få unntak. Det største problemet der er trafoen som må flyttes, skriver rådmannen om løsningen via Torstein Reinholdtsens vei.

Uvisst hva det vil koste

Hva utbedring av eksisterende vei vil koste, tør ikke administrasjonen si noe om.

– Detaljerte kostnader for utbedring av veien må eventuelt beregnes av en konsulent, da kommunen ikke kan foreta slike beregninger selv. Det er ikke satt av penger til slikt i budsjettet, skrives det i saksframlegget.

Hovedutvalg teknisk får saken på sitt bord i neste uke. Administrasjonen har ikke lagt fram noe forslag til vedtak i saken.

– Det får bli en politisk avgjørelse om veien videre; fortsette på reguleringsplanen som har vedtatt oppstart, eller starte på nytt prosjekt for å sammenlikne alternativene.

– Om hovedutvalget ønsker å ta denne vurderingen av veivalg videre bør det opprettes et eget prosjekt for saken, med en prosjektstruktur der hovedutvalget er oppdragsgiver. Et slikt prosjekt vil kreve konsulent for å utarbeide mer konkrete alternativ av traseene, samt kostnadsberegninger, avslutter rådmannen.