12. april ble det avholdt formannskapsmøte i Sortland. En av sakene på programmet, var konflikten rundt Kringelen masseuttak.

Saken har gått i mange runder, det siste som har skjedd er at kommunen i fjor ga Kringelen ny dispensasjon fra arealplanen, noe Fylkesmannen i Trøndelag (som er klageinstans fordi fylkesmannen i Nordland er erklært inhabil) og Sametinget klagde på. Saken gikk til settefylkesmann, som opphevet vedtaket fra formannskapet. De behandla saken på nytt, og ga da Kringelen ny dispensasjon. Fylkesmannen i Trøndelag reagerte på dette, og siden har kommunen og fylkesmannen blant annet hatt møtte om saken. Fylkesmannens syn er at formannskapet er pålagt å heve dispensasjonen når dette er avgjort i en høyere instans.

Sist torsdag vedtok formannskapet å gjøre det - men med et ganske omfattende vedtak. Det lyder:

1. Sortland kommune opphever sitt tidligere vedtak om å gi midlertidig dispensasjon fra kravet om reguleringsplan i arealplanen av 2005.

2. Kravet om reguleringsplan har ikke rettsvirkning for Kringelen massetak ettersom massetaket var etablert og i drift før arealplanen ble vedtatt.

3. Når reguleringsplankravet ikke gjelder, er det heller ikke nødvendig med noen dispensasjon for å kunne fortsette driften av massetaket.

4. Begrunnelsen for å gå inn for vedtak er at bruk av arealet vil bli avklart gjennom mekling mellom Sortland kommune og departementet vedrørende arealplan for dette området.

Reagerer sterkt

8 av 9 medlemmer i formannskapet stemte for dette forslaget - kun én representant stemte imot. Det var Rødts Christoffer Ellingsen, som i stedet foreslo at det må lages reguleringsplan for tiltaket, i tråd med arealplanen.

Han reagerer sterkt på at formannskapet landet på dette vedtaket.

– Det der er en ganske stor sak. Høyre og Frp har stått for dette før, men nå fikk de med seg Ap og Sp. De har nå forlatt tidligere standpunkt om at det måtte være reguleringsplan. Det er å akseptere Høyre og Frps mening om at vedtaket i arealplanen fra 2005 var ugyldig, sier han. Ellingsen kaller vedtaket alvorlig.

– Når formannskapet gjør dette, har de egentlig oppheva det som ble vedtatt i forrige planen i 2005, da vi krevde reguleringsplan. Det er en alvorlig sak, de har forkasta tidligere vedtak, uten at forslaget som nå vant fram er sendt på høring, sier Ellingsen.

Arealplanen er vedtatt i kommunestyret, som formelt står over formannskapet i kommunehierarkiet. I utgangspunktet er det kun kommunestyret selv som kan oppheve tidligere kommunestyrevedtak.

Uvisst hva som skjer nå

Rolf Lossius, i Alpha Consulent og AMK Eiendom, som eier masseuttaket, er tilfreds med vedtaket.

– Dette er helt i tråd med det vi har ment hele tida. Vi har ment at det ikke er nødvendig å søke dispensasjon, det framgår alt i vårt første brev. Nettopp fordi bruddet er drevet over langt tid, og en arealplan som vedtas ikke har tilbakevirkende kraft. Så vi er godt fornøyd med det, sier han.

Fylkesmannen i Trøndelag har i flere runder klaget på vedtakene kommunen har gjort om Kringelen. Oddmund Enoksen i SV, som først lanserte et forslag likt dette som nå ble vedtatt overfor VOL, mente da at et slikt vedtak ville stille fylkesmannen sjakk matt. Ettersom kommunen da formelt sett følger fylkesmannens innsigelse og hever vedtaket, kan de ikke klage på vedtaket som blir gjort, er hans syn.

Hos Fylkesmannen i Trøndelag er de i villråde om hvorvidt de kan reagere på kommunens vedtak. De har tidigere i sine innsigelser gjort det veldig tydelig at de mener at masseuttaket er omfatta av krav om reguleringsplan. Dette fikk de støtte i av Fylkesmannen i Møre og Romsdal, som var settefylkesmann.

– Dette er nybrottsarbeid for oss også. Vi vet ikke helt hvordan vi skal gripe det an. Jeg må høre med noen jurister hos oss hva vi gjør videre, sier saksbehandler Thomas Aarskog hos Fylkesmannen i Trøndelags miljøavdeling.

– Kommer regulering uansett

Ifølge Lossius har de prinsipielt ment at de ikke bør være omfatta om krav for reguleringsplan, fordi de har drevet siden lenge før noe slikt krav kom på plass - men de har likevel vært villige til å utarbeide en slik plan, sier han.

– Vi prøvde i 2011-2012 å sette i gang reguleringsplanarbeid, men da fikk vi beskjed av Sortland kommune om å vente til byplanen var ferdig. Den gang lå Kringelen under byplanen. Uttaket ble i 2015 flytta over til arealplan, sier Lossius om en periode han selv var rådmann i Sortland.

Han sier at de blant annet har bedt om klargjøring av hva området hvor uttaket er, skal brukes til når massene er hentet ut, og hvorvidt det kan drives masseuttak i framtida. I så fall må det fastsettes en ytre grense for uttaksvirksomheten i arealplanen.

– AMK-Eiendom AS har hele tida sagt at man går i gang med regulering så snart man får avklart disse tingene, sier Lossius. Det er ifølge ham snart tomt for masser i det eksisterende uttaksområdet, og dersom de ønsker å utvide masseuttaket med nye områder, vil det uansett kreve reguleringsplan.

– Om vi får et utvida område å drive uttak på, kreves det en ny regulering. Det er ingen tvil om at det er et veldig stort massebehov på den sida av Sortland. Behovet er der, spørsmålet er hva overordna myndigheter tillater. Av og til får man inntrykk av at man er positive til utvikling, men det er vanskelig å få hente masser til den samme utviklinga. Det er mange konflikter rundt slike masseuttak og  det er svært vanskelig å få etablert nye uttak. Det er et lite paradoks i en region hvor det er stort behov, sier han.

– Ikke permanent

Ordfører i Sortland, Tove Mette Bjørkmo, forteller om hvorfor vedtaket gikk gjennom:

– Vi gjorde vedtaket sammen med Høyre og Frp fordi vi prøver å ikke få en evig runddans. Vi må få saken ut av verden på et eller annet vis.

Om det gamle vedtaket om å kreve reguleringsplan, sier hun:

– Jeg mener fortsatt det trengs. At man opphever nå, betyr ikke at man opphever kravet for evig og alltid. Når man får en godkjent arealplan, vil også kravet om reguleringsplan slå inn for uttaket, sier hun og fortsetter:

– Driftsavtalen for masseuttaket har en ende. Det er ikke for evig og alltid man har sagt at det ikke trenger en reguleringsplan. Vi vil avvente og se forhandlingene med departementet om areaplanen. De går direkte inn i hensynet til andre næringer, lokalbefolkning og så videre.

Usikker

– Vedtaket om reguleringsplan for Kringelen i arealplanen, er vedtatt av kommunestyret. Det er et organ som står over formannskapet, dere har altså nå oppheva et kommunestyrevedtak?

– Vi har fått saken tilbake til formannskapet, fordi fylkesmannen er uenige med oss. Om den må tilbake til kommunestyret, er jeg usikker på. Vi er spente på hva fylkesmannen kommer med til oss, kan hende vi må behandle det på nytt i kommunestyret, sier hun og avslutter:

– Det er en svært komplisert sak. Det er en lang historie, som også Lossius kjenner til. Han var rådmann blant annet da det ble flytta fra byplan til arealplan. Det er en lang historie, med mange momenter i. Å skylde på kommunen alene for at det ikke foreligger noen reguleringsplan, blir for enkelt. Nå er vi kommet i en veldig tilspissa og vanskelig situasjon. Hvis området hadde blitt regulert for lenge sida, hadde det kanskje ikke vært så vanskelig å bli ferdig med saken, mener hun.

Til Lossius' kommentarer om at kommunen ikke har definert kriteriene de krevde for reguleringsplan, sier hun:

– Det er ikke noe vits i å sitte i hver sin skyttergrav og skylde på hverandre. Vi kommer ikke noe lenger med det. Vi må finne en løsning.

– Fylkesmannen har tydeliggjort at de er helt uenige i at uttaket ikke krever plan...?

– Jeg syns Fylkesmannen burde lytte til oss litt mer, og være løsningsorientert, i stedet for å bare si nei og legge ansvaret over på oss, og kreve at vi skal gå opp der og stenge uttaket. Det syns jeg er for dårlig. De burde komme på banen med en løsning. En løsning kan være å gjøre ferdig arealplanen, der kan vi legge inn noen krav til hvordan masseuttaket kan drive videre, sier hun, og avslutter:

– Politikerne er helt enige om at uttaket bør drive videre, men at det må ligge noen reguleringer inne i det, at det tas hensyn til andre næringer, naboer som bor i området, og så videre. Jeg håper fylkesmannen bidrar til det. Meklinga som skal foregå rundt arealplanen, er det som vil avgjøre.