Det skriver stortingsrepresentant Bjørnar Skjæran (Ap) og Wilfred Nordlund (Sp) i ei pressemelding.

– Når Nasjonal Transportplan legges fram på fredag vil kystfolket se at regjeringen og fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth holder det vi har lovet. Med AP og SP i regjering går vi fra full stopp til full gass for fiskerihavner, sier Skjæran.

Andenes havn har ei oppdatert kostnadsramme på 800 millioner kroner. Også Røsthavn til 305 millioner og Værøy havn til 497 millioner ligger inne i første periode av NTP.

– Satsing på fiskerihavner er nesten helt og holdent ei nordnorsk satsing, da opp mot 9 av 10 kroner til fiskerihavner vil gå til Nord-Norge. Med 1,6 mrd til havner i Nordland vil det merkes at det er SP og Ap som styrer landet, sier Willfred Nordlund.

– Ei historisk satsing

I pressemeldinga leser man at fiskerihavntiltakene skal bidra til økt fremkommelighet og redusert risiko for ulykker, samtidig som de skal stimulere til lokal næringsutvikling og vekst.

I tillegg til å betjene fiskefartøy og fiskerinæringen, betjener også fiskerihavnene passasjerfartøy, godsfartøy og sjørettet virksomhet som verft, serviceindustri og turisme.

– Både Andøy, Røst og Værøy er fiskeriavhengige samfunn der flåten for lengst har vokst ut av havnene. Med nye moloer, utdyping, forbedret innseiling og nye næringsarealer vil disse viktige kystsamfunnene gå ei ny tid i møte, fastslår de to stortingsrepresentantene.

Regjeringen har allerede satt i gang flere farledsprosjekter i Nordland, blant annet Innseiling Mo i Rana inkludert dypvannskai, og Bognes-Tjeldsund-Harstad med innseilinger. I tillegg er Post 60-midlene åpnet for kommunene igjen, og satsingen på effektive og miljøvennlige havner er økt betydelig.

– I sum representerer alt dette ei historisk satsing og ei ny tid for kysten vår, avslutter Skjæran og Nordlund.