– Jeg hadde jo ingen plan om å gi ut en bok.

Sånn starter Hveding intervjuet, der han sitter med en håndfast kopi av boka «How a wooden terrace became an online business» foran seg.

– Det hele har vært en heftig prosess. Jeg startet fra scratch, og etter to år visste jeg så mye at jeg måtte skrive det ned i en bok, sier han.

Boka skulle egentlig gis ut på sensommeren i fjor, men en del ting har tatt lengre tid enn planlagt, og boka kom ut i januar i år.

– Nå er den her, og det er ingenting som kan ødelegge for det.

Ting tar tid

Hveding er egentlig musiker, og har sitt daglige virke på musikklinja på Sortland videregående, samt på Kulturskolen. Og nå også i ferd med å gi ut egen musikk - og bok.

– Hadde jeg visst det som står i denne boka før jeg begynte, hadde jeg kommet mye lenger, sier han.

For hva handler boka egentlig om?

Jo, hvordan man kan etablere sin egen forretning på nett, helt fra begynnelsen. Og uten hjelp fra dyr teknologi eller kostbare konsulenter. Alt er nemlig mulig, hvis du har en god ide, som du har trua på, og tålmodighet til å ta den tiden som trengs for å gjennomføre.

– De som ikke lykkes, lykkes ikke fordi de gjerne hopper på andres prosjekter. Disse prosjektene kan stå så langt fra dem at de ikke klarer å finne seg selv i det. Da har de kanskje ikke den styrken som trengs for å stå ut løpet, sier Hveding.

Odd Helge Hveding kom ut med ny bok om markedsføring og suksess tidligere i år. Foto: Andrea White Hveding

Hemmeligheten bak

Boka hans er nemlig ikke kun en teknisk steg-for-steg-guide til hvordan man setter opp en nettbutikk, nettside eller markedsfører produktet sitt på nett. Og den dreier seg ikke kun om musikkbransjen - selv om det var den som var hans inngangsport.

Den tar også for seg hvordan man bør ta vare på seg selv, for å lykkes forretningsmessig.

– Det har vært en fantastisk reise, med mye galskap, sier Hveding.

Tipsene har han selvsagt tatt i bruk selv. Boka er gitt ut på Amazon, og Hveding mener at boka vil eksporteres for enorme mengder mennesker. Eller, han mener ikke. Han vet. I tillegg er den skrevet på engelsk framfor norsk, for å kunne nå et større marked.

– Jeg vet hva som skal til, så da må man ta den tida man trenger, sier han.