Det tidligere hurtigruteskipet ble gitt status som vernet skip 25. juni 2001, men vernestatusen er altså på et senere tidspunkt blitt trukket tilbake.

Dette kommer frem i en korrespondanse mellom Lina Vibe, enhetsleder for Hurtigrutemuseet, og riksantikvaren.

– Forventet å bli informert

Bakgrunnen for at Museum Nord har gått ut fra at skipet var vernet er, ifølge Vibe, at Sten Magne Engen, styreleder for Stiftelsen Norsk Hurtigrutemuseum, i sin tid fikk et brev om at «Finnmarken» hadde vernestatus.

– Han gikk ut fra at hvis denne ble endret av riksantikvaren måtte man forvente å bli informert, også om årsak, skriver Vibe i korrespondansen.

Kan ikke redegjøre om hvorfor

Enhetslederen poengterer til VOL at Museum Nord ikke anser det som problematisk at skipet ikke er vernet.

Lina Vibe, enhetsleder for Hurtigrutemuseet, mener at det hadde vært positive og negative sider uansett om MS Finnmarken hadde vært fredet eller ikke. Foto: Vidar Eliasen.

– Det vi synes er litt rart i denne saken er at de hos riksantikvaren ikke kunne redegjøre hvorfor og når vernestatusen var blitt fjernet, sier Vibe til VOL.

I skrivet mellom Vibe og riksantikvaren kommer det frem at sistnevnte jobber etter prinsippet «vern gjennom bruk».

– Siden «Finnmarken» har blitt landsatt faller den også utenfor som kandidat for ordningen, skriver riksantikvaren.

Dette vil si at siden skipet står på land faller den ikke inn under ordningen for å bli vernet, og man kan dermed ikke søke tilskudd fra riksantikvaren.

Positive og negative sider uansett

At MS «Finnmarken» ikke er vernet betyr også at Museum Nord får større handlingsmuligheter med hva de kan gjøre i skipet.

– Målet er at båten skal være slik den er fordi at det er en museumsgjenstand. Hvis den hadde vært vernet ville det ha vært større restriksjoner for hva vi kunne gjort med skipet, sier Brynjar Pettersen, avdelingsdirektør for Museum Nord i Vesterålen, til VOL.

Brynjar Pettersen, avdelingsdirektør for Museum Nord i Vesterålen. Foto: Arkivfoto.

Samtidig mener både Vibe og Pettersen at det hadde vært positive og negative sider ved begge tilfellene.

– Hadde den vært fredet kunne vi ha søkt om tilskudd fra riksantikvaren, men hatt et mindre handlingsrom i forhold til hva vi ønsket å gjøre med skipet. Nå når det viser seg at den ikke er fredet har vi et større handlingsrom, men kan ikke søke om tilskudd, slår de fast.