Under formannskapsmøtet i mai ble tre klager tilknytta reguleringsplanen til Strandskogjordet behandlet - og avvist. Klagene hadde blitt levert inn henholdsvis i desember 2016 og februar 2017, og kom fra Alpha Konsulent på vegne av næringsdrivende i området, grunneiere og styreleder i Sortland småbåthavn, og Fellesstyret for utearealer Sørhamna bobrygge. Sistnevnte var de første som leverte klage, i desember 2016. Partene har siden det omstridte vedtaket ble gjort i september 2016, drevet på dispensasjon fra kommune- og reguleringsplan. De driver også nå på dispensasjon.

Nå har Alpha Konsulent reagert på det nye vedtaket til kommunen.

Langvarig veikonflikt

Partene klagde på et vedtak i kommunestyret om at veiløsningene i planområdet skulle være ferdigstilt før det blir gitt midlertidig brukstillatelse.Dette innebærer også sanering av adkomstene til næringsområdet på østsiden av veien. Denne konflikten har pågått i flere år - partene er uenige om hvorvidt det er kommunens eller klagernes ansvar å ordne ny utkjørsel, og veikryss i området. Klagerne mener at kommunen må ta ansvaret for dette, når det er de som har vedtatt en reguleringsplan som krever endring av dagens løsning.

Etter flere runder ble partene i fjor enige om at kommunen kan ta ansvaret for opparbeiding av veiløsninger, mot en kompenserende sum fra de næringsdrivende. Kommunen ba da om forslag til en slik sum, men har ikke fått tilbakemelding på dette, framkommer det av sakspapirene før møtet.

I møter 31.05 reagerte politikere fra flere partier på at klagebehandlinga tok så lang tid. Da hadde det gått over et år siden to av klagene kom inn, halvannet år siden mottak av den første klagen.

Saksbehandleren i kommunen opplyser til VOL at de har vært klare til å behandle klagene helt siden de kom inn, men at de ble bedt om å avvente. Forsinkelsen i klagebehandlinga skyldes blant annet at kommunen måtte vente på avklaringer fra Statens vegvesen, at de har fått juridisk bistand, og forsøk på å komme til enighet med klagerne, ble det sagt i møtet.

Klagene ble avvist blant annet fordi kommunen mener mange av klagene reelt gjelder vedtak gjort i forbindelse med reguleringsplan vedtatt i år 2000, og dermed ikke er relevante for denne reguleringsplanen.

Går til fylkesmannen

Alpha Konsulent har i etterkant av møtet 31. mai skrevet et brev til Fylkesmannen, som nå skal vurdere klagene.

I brevet skriver de at de opplever kommunens vedtak i mai som selvmotsigende. Kommunen vedtok å ikke ta klagene til følge, men kom samtidig med dette tillegget:

«Ut fra foreliggende dokumentasjon anser Sortland formannskap at adkomst fra FV82 til Strandskog næringsområde for å være bygd i henhold til gitte tillatelser.

Reguleringsplaner har ikke tilbakevirkende kraft for tiltak som harbyggetillatelse, og som erbygd i henhold til gitt tillatelse, før reguleringsplan ble vedtatt. Konsekvensen er at eksisterende adkomster til Strandskog næringsområde benyttes frem til ny reguleringsplan foreligger, og adkomstene er opparbeidet.

Ny adkomstbåde til Strandskogjordet NF9 og Strandskog næringsområde avklares i arbeidetmed igangsatt reguleringsprosess. Veirett for Jakobsen Engros AS skal ivaretas ireguleringsprosessen.»

Alpha mener kommunen ikke både kan vedta at klagen - som går på at kommunestyret har gjort en tidligere lovlig veiløsning ulovlig med krav om reguleringsplan - skal avvises, samtidig som de vedtar et tillegg som sier at reguleringsplaner ikke kan ha tilbakevirkende kraft.

«[...]kan ikke vi se noe annen tolkning av vedtaket enn at Sortland kommune har gittoss medhold i klagen. De erkjenner at veiretten er gyldig, og stadfester at disse gårframfor reguleringsplanen for Strandskogjordet. Vi ber om en rask avklaring på vår del av vedtaket som er oversendt til Fylkesmannen for endelig behandling, da usikkerheten knyttet til ”lovlige adkomster”påvirker drift og videre planer for området,» skriver konsulentselkapet.

Uenighet om lovlighet

Kjernen i konflikten går altså på hvorvidt dagens avkjørsler til fylkesvei 82 (Vesterålsgata, eller ut i gater som leder til Vesterålsgata) er ulovlige og må fjernes, noe kommunen forutsetter, med vedtaket i reguleringsplanen om at nye veiløsninger må komme på plass.

VOL har fått tilgang til dokumenter som viser at Statens vegvesen har gitt tillatelse til å bygge utkjørsel fra flere av eiendommene.

Alpha Konsulent mener derfor også at kommunen ikke har mulighet til å vedta at avkjørslene ikke kan brukes.

Statens Vegvesen har selv ved flere anledninger advart kommunen mot å gi dispensasjon fra kravet om nye veiløsninger (for eksempel kryss eller rundkjøring), og fastholdt at de mener dagens løsning ikke er tilstrekkelig. Det er dermed uklart hvorvidt de anser dagens veiløsning for midlertidige, dette kommer i så fall ikke fram i tillatelsene til bygging som er gitt.

Både kommunen, Statens Vegvesen og andre vil være høringsinstanser når Fylkesmannen i Nordland skal behandle saken. Slike klagesaker tar gjerne opp mot tre måneder.